Fixa internet som inte fungerar
På den här sidan ger vi dig tips om vad du kan göra när ditt internet inte fungerar alls, om uppkopplingen plötsligt har blivit långsam trots att du är ansluten till wifi eller om routern inte får kontakt med internet.
Varför funkar inte internet?
Det är i princip alltid en router eller någon annan hårdvara som står för den trådlösa uppkopplingen som är orsaken till problem med bredbandet. Det positiva är dock att problem med routern ofta kan lösas snabbt genom att koppla ur enheten, vänta några sekunder och sedan koppla in den igen.
Men det finns förstås olika slags problem med wifi-uppkopplingen och internet, och här ska vi gå igenom följande scenarier:
- Om ditt wifi inte fungerar
- Om internet inte fungerar eller är långsamt trots anslutning
- Om du helt saknar internetuppkoppling
- Om en av dina enheter inte kan ansluta till nätet.
- Om routern inte får kontakt med internet
Gör så här om ditt wifi inte fungerar
Det första du bör göra om ditt wifi plötsligt har slutat fungera är att kolla upp om din bredbandsleverantör har en tillfällig driftstörning eller planerat underhåll. Du hittar i de flesta fall driftinformation på operatörens hemsida. Ser du att det finns tillfälliga störningar i ditt område är det i så fall bara att vänta tills nätet kommer igång igen.
Verkar dina problem inte handla om en driftstörning eller underhåll kan du starta om din router enligt stegen du ser här nedanför.
Så startar du om routern
- Stäng av routern eller koppla ur den genom att dra ut strömsladden.
- Vänta mellan 2 och 5 minuter och koppla sedan i routern igen.
- Vänta 5 minuter till och försök sedan att ansluta till routern.
Vad betyder routerns symboler och lampor?
Det är inte helt lätt att hålla koll på vad routerns olika symboler och lampor betyder, och utseendet kan dessutom variera mellan olika tillverkare och router-modeller. Men då kanske det kan kännas skönt att höra att det finns tre symboler som återfinns på nästan alla routrar, oavsett tillverkare och modell.
Glob-symbolen lyser när modemet är anslutet till nätet, wifi-symbolen lyser när wifi-signaler skickas utan problem och Ethernet-symbolen lyser när ethernet-kablarna är inkopplade och fungerar som de ska.
Tänk på! Ser du ett grönt eller blått sken fungerar allt förmodligen som det ska. Ett rött, gult eller orange sken tyder däremot på problem med anslutningen. Då brukar lamporna även blinka. Gult eller orange tyder i regel på en begränsning i uppkopplingen, medan en röd eller släckt symbol ofta innebär att anslutningen är helt död.
Eftersom symbolerna på en router kan variera bör du för säkerhets skull kolla vad som gäller just för din i manualen som följde med när du köpte din hårdvara. Du hittar i regel även användarmanualer för routrar på nätet.
Testa detta om internet inte fungerar trots anslutning
Om du har märkt att ditt internet plötsligt blivit långsammare eller inte fungerar trots att du är ansluten till wifi kan du testa att följa de tre stegen här nedanför.
- Koppla en ethernet-kabel direkt till routern.
- När nätverkssladden är ansluten testar du din bredbandshastighet.
- Testa bredbandshastigheten på wifi-anslutningen, det vill säga utan sladd.
Visar testen att båda anslutningarna är för långsamma är det din bredbandsleverantör som är boven i dramat och inte utrustningen. Då är det alltså din operatör du ska kontakta för att få vägledning.
Men om wifi är mycket långsammare än den fasta anslutningen är det troligtvis utrustningen som är problemet. Anslutning via ethernet-kabel ger förvisso alltid något högre hastigheter, men det ska inte vara jättestor skillnad. Försök optimera din wifi-anslutning genom att flytta routern till en mer central plats i din bostad.
Läs gärna även våra tips på vår sida om hur du förbättrar ditt wifi hemma.
Vad gör jag om det inte finns någon internetanslutning alls?
Om bredbandet inte fungerar alls kan du testa att koppla en ethernetkabel till din wifi-router eller direkt till nätverksuttaget och se om du kommer ut på nätet via trådbunden anslutning. Fungerar det inte bör du kontakta internetleverantörens support. Du kan även besöka leverantörens hemsida och se om det kan röra sig om en driftstörning eller planerat underhåll av nätet.
Tips! Dubbelkolla att du har betalat alla bredbandsräkningar. Har du missat detta kan leverantören ha stängt av ditt bredband.
Fungerar det via den trådbundna anslutningen men inte via den trådlösa tyder det på att det är något fel med ditt wifi-nätverk. Kvarstår problemet trots en omstart av routern kan du behöva göra en omkonfiguration.
På de flesta routrar hittar du en återställningsknapp. Tryck på knappen så återställs routern till fabriksinställningarna, vilket innebär att du behöver installera om din router. När detta är gjort kan du testa att ansluta till internet igen. Funkar det ändå inte får du ta hjälp av din internetleverantör.
Så gör du om en av dina enheter inte kan ansluta till wifi
Kan alla dina enheter utom en ansluta till wifi, är det troligtvis kopplingen mellan just den enheten och wifi-nätverket som strular. Öppna inställningarna på din enhet och slå av och på wifi. Funkar det inte kan du även testa att stänga av enheten helt och sedan sätta på den igen.
Fortfarande problem? Testa att ta bort nätverket du vill ansluta till från enheten. På till exempel iPhones och Android-mobiler går du till inställningar, klickar på nätverksnamnet och sedan Glöm det här nätverket. Nu söker du upp nätverket på enheten igen och anger lösenordet.
Varför får jag inte upp mitt wifi som tillgängligt nätverk?
Om du försöker ansluta till wifi-nätverket, men inte ser namnet i listan över tillgängliga nätverk finns det flera möjliga orsaker till det. Vi listar de vanligaste här nedanför.
Vanliga orsaker till varför du inte får upp ditt wifi
- Hårdvaran är avstängd (eller fungerar helt enkelt inte). Säkerställ att routern är påslagen och fungerar som den ska.
- Du är för långt bort från routern. Flytta dig närmre routern och se om ditt wifi-nätverk dyker upp i listan.
- Listan över tillgängliga nätverk har inte hunnit uppdateras. Det kan ta ett tag för listan över tillgängliga nätverk att uppdateras. Har du precis slagit på enheten du ska använda, till exempel datorn, eller flyttat på den kan du vänta några minuter och sedan testa igen.
Vad gör man om routern inte får kontakt med internet?
Om du kommer åt din router, men routern i sin tur inte får kontakt med internet kan du kontrollera om routern får en ip-adress av din bredbandsleverantör. Du loggar då in på routerns webbgränssnitt och väljer menyn Status > WAN (eller Internet, beroende på routermodell). Står det 0.0.0.0 på raden för ip-adress innebär det att routern inte har fått kontakt med bredbandsleverantören.
Tänk på! Hur man gör för att kontrollera om routern har fått en ip-adress av leverantören kan variera mellan olika routermodeller.
Det finns olika orsaker till att routern inte får kontakt med internet. Det första du bör säkerställa är att alla kablar är rätt kopplade och att de sitter i ordentligt. Vissa bredbandsleverantörer har också en funktion som kallas MAC-låsning (Media Access Control), vilket innebär att det kan ta ett tag (i regel mellan 30 och 60 minuter) innan routern får tillstånd att kommunicera via leverantörens nät.
Ibland räcker det med att starta om alla enheter för att MAC-låsningen ska låsas upp, men det beror på vilken leverantör du har. Fungerar inget av dessa tips bör du kontrollera att routern har den senaste mjukvaran installerad, eller helt enkelt kontakta bredbandsleverantören för att få vägledning.