Läs omdömen om Sveriges största bredbandsleverantörer

Här kan du läsa omdömen om några av Sveriges populäraste bredbandsleverantörer. Vissa av bredbandsleverantörerna på sidan kan erbjuda både fast och mobilt bredband, medan andra erbjuder ett av de två alternativen. I vår bedömning har vi till exempel tittat på faktorer som utbud, tillgängligheten i landet, priser och kundtjänstens omfattning.

Vi har recenserat mindre och relativt nya bredbandsleverantörer, men även landets etablerade bredbandsgiganter.

Sök på din adress och se vilka bredbandsleverantörer som finns där du bor

Vilka bredbandsleverantörer erbjuder fiber?

De flesta bredbandsleverantörerna på vår sida som erbjuder fast bredband kan erbjuda fast bredband via fiber. Vissa erbjuder bara fiber, medan vissa erbjuder både ADSL och fiber. Andra leverantörer erbjuder bara andra typer av bredbandslösningar. När du söker på din adress ser du vilka bredbandsleverantörer som finns på din adress och vilken typ av bredband du kan få.

Vilka leverantörer kan jag få på min adress?

När du ska välja bredbandsleverantör måste du först ta reda på vilka leverantörer som är tillgängliga där du bor, vilken typ av bredband du kan få och vilka bredbandshastigheter som kan levereras till din adress. Bredbandsleverantörernas utbud kan nämligen variera beroende på adress och stadsnät.

Sök på din adress och se vilka bredbandsleverantörer som är tillgängliga just i ditt område

Vissa bredbandsleverantörer kan erbjuda både fast och mobilt bredband, medan andra bara erbjuder ett av de två alternativen. Om du kan få både fast och mobilt bredband till din adress får du fundera över vilket alternativ som skulle passa bäst för dig och din plånbok.

Vilken är den billigaste bredbandsleverantören?

Precis som Post- och telestyrelsen (PTS) skriver i sin rapport om prisutvecklingen på bredbandsmarknaden 2019, kan priserna för fast bredband variera rätt rejält beroende på var i landet du bor. Priserna varierar såklart mellan de olika bredbandsleverantörerna, men det finns även skillnader inom samma leverantör. Eftersom ett generellt ”lägsta pris” därför blir en aning missvisande, har PTS har tagit fram en mediankostnad per månad.

Mediankostnaden för ett abonnemang med 100/10 Mbit/s var 270 kronor. Bredband2 hade den lägsta mediankostnaden med 250 kronor per månad, men hade även det billigaste enskilda erbjudandet på 121 kronor.

För ett abonnemang med hastigheten 100/100 Mbit/s låg mediankostnaden på 326 kronor, och här hade Bahnhof den lägsta med 289 kronor. A3 hade det billigaste enskilda erbjudandet med 173 kronor.

Mobilt bredband kostar lika mycket oavsett var du bor

Mobilt bredband är annorlunda än andra typer av bredband, eftersom samma abonnemang kostar lika mycket oberoende var i landet du bor. Enligt PTS har det mellan 2018 och 2019 skett relativt lite i prisutvecklingen när det gäller mobilt bredband.

Om man ska nämna någon av operatörerna som överlag håller låga priser, är det Hallon. Här ska du dock komma ihåg att även titta på andra faktorer, som till exempel utbud och täckning.

Viktigt att tänka på när du väljer bredbandsleverantör

Det finns några saker som är bra att tänka på när du ska välja bredbandsleverantör. Nedan kan du läsa mer om de olika faktorerna.

Utbud

Jämför bredbandsleverantörernas utbud av bredbandshastigheter (för fast bredband) eller surfmängder (för mobilt bredband). Är utbudet väldigt begränsat kan det vara svårt att hitta ett alternativ som matchar dina personliga behov och önskemål, vilket kan resultera i ett köp som du sedan ångrar.

Priser

Priset är så klart viktigt, men inte alltid det viktigaste. Om du bara har siktet inställt på att hitta den absolut billigaste bredbandsleverantören kanske du missar att undersöka andra viktiga faktorer, som till exempel utbud och kundtjänstens omfattning. Det är inte ovanligt att priserna har kapats på bekostnad av något annat.

När det gäller fast bredband är det viktigt att komma ihåg att priserna kan variera rätt kraftigt hos samma bredbandsleverantör beroende på din adress och ditt stadsnät.

Kundtjänst

Ofta, men inte alltid, kan de större bredbandsleverantörerna erbjuda en mer omfattande kundtjänst med flera olika kontaktvägar. Det innebär i regel även något högre priser, men det kan vara väl investerade pengar om du vill kunna välja bland flera olika supportalternativ.

För att få en uppfattning om kundtjänstens kvalitet kan du höra vad andra tycker, till exempel på olika kundforum eller på Trustpilot. Det gäller dock att ta dessa omdömen med en nypa salt.

Ett annat, något säkrare, tips är att se hur bredbandsleverantören ligger till hos Svenskt kvalitetsindex (SKI) som bland annat utför helt oberoende undersökningar av kundnöjdheten.

Driftsäkerhet

Läs omdömen och betyg när det gäller bredbandsleverantörens nät. Levereras de bredbandshastigheter som utlovas? Verkar nätet ostabilt och ofta utsatt för driftstörningar? När det gäller mobilt bredband ska du försäkra dig om att operatörens mobilnät har täckning just där du bor.

Flexibilitet

Kolla upp villkoren för bindnings- och uppsägningstider. Hos de flesta bredbandsleverantörerna kan du välja att teckna bredbandsabonnemang både med och utan bindningstid, men dubbelkolla alltid vad som gäller. Hör dig även för hur lätt (eller svårt) det är att byta bredbandshastigheter, surfmängder eller operatör om du inte är nöjd.

Bredbandsleverantörer satsar på olika saker

Bredbandsleverantörerna på marknaden profilerar sig ofta på lite olika sätt. Vissa satsar till exempel på att kunna erbjuda marknadens största utbud, en annan lägger krut på kundtjänstens tillgänglighet och den tredje vill kunna pressa priserna så mycket som möjligt. När du ska välja bredbandsleverantör ska du utgå från dina egna förutsättningar och prioriteringar. 

Hur byter man bredbandsleverantör?

Lever din bredbandsleverantör inte upp till dina förväntningar? Ska du kanske flytta till en ny adress där din nuvarande bredbandsoperatör inte levererar sina tjänster? Om du av någon anledning vill byta bredbandsoperatör finns det några punkter du kan ha i åtanke för att göra bytet så smidigt som möjligt. På vår sida om byte av bredbandsleverantör hittar du fler tips.

1. Håll koll på bindnings- och uppsägningstider

Hos de flesta bredbandsoperatörerna kan du välja om du vill teckna ditt abonnemang med eller utan bindningstid, men håll koll på vad som står i ditt avtal. Om du tecknade eller förlängde ditt bredbandsabonnemang efter den 1 maj 2014 får uppsägningstiden inte vara längre än en månad. Tecknade du ditt avtal innan dess är det högst tre månader som gäller.

2. Undersök tillgänglighet och täckning

Ta reda på om den nya bredbandsleverantören kan leverera sina tjänster till din adress. Har du mobilt bredband bör du kolla upp så att din nya operatör har täckning där du bor.

3. Var ute i god tid

Säg till om byte i god tid för att slippa avbrott mellan tjänsterna. Kontakta din nya bredbandsleverantör och berätta att du vill bli kund så snart ditt tidigare avtal upphör. Be om en bekräftelse på vad ni kommit överens om. Meddela sedan din nuvarande bredbandsleverantör att du vill avsluta ditt bredbandsabonnemang när bindnings- och uppsägningstiden upphör.

4. Var tydlig

Det bästa är att säga upp avtalet skriftligen så att överenskommelsen mellan dig och din nuvarande bredbandsoperatör inte kan misstolkas. Om avtalet sägs upp via telefon ska du alltid be om en bekräftelse på vad ni har beslutat.

Så har vi satt betyg på bredbandsleverantörerna

När vi har satt betyg på bredbandsleverantörerna på vår sajt har vi utgått från faktorer som utbud, tillgänglighet, priser och kundtjänst. För varje del har vi ställt ett antal frågor, där varje ja motsvarar ett poäng.

När det gäller priserna har vi bland annat utgått från PTS rapport om prisutvecklingen på bredbandsmarknaden 2019. Eftersom abonnemangspriserna för fast bredband kan variera rätt rejält beroende på var i landet du bor, har PTS tagit fram en mediankostnad för bredbandsabonnemang med 100/10 Mbit/s och för 100/100 Mbit/s. Kom dock ihåg att det finns fler faktorer som kan ha spelat in i PTS beräkningar, och att de främst ska ses som en fingervisning.

Bredbandsleverantörernas poäng delas med det högsta totalpoäng som delats ut. Eftersom betygsskalan är 1–5 multipliceras sedan resultatet med 5. Operatören med högst totalpoäng får automatiskt 5 poäng i betygsskalan.

Exempel:  Telia får 11 poäng, vilket delas med den högsta totalpoängen som är 13 = 0,8 x 5 = 4,2. Telias betyg blir 4,2 poäng av 5 möjliga.

Frågorna som ger poäng

Utbud

  • Kan leverantören erbjuda fast bredband?
  • Kan leverantören erbjuda mobilt bredband?
  • Kan leverantören erbjuda fyra eller fler bredbandshastigheter?
  • Kan leverantören erbjuda tre eller fler surfnivåer, där de olika nivåerna har ett tillräckligt brett spann för att passa både vardags- och storsurfare?

Tillgänglighet

  • Är bredbandsleverantören tillgänglig i fler än fem stadsnät (fast bredband)?
  • Är bredbandsleverantören tillgänglig över hela Sverige?
  • Har nätet god täckning i hela Sverige?

Priser

  • Ligger bredbandsleverantörens priser nära eller strax under mediankostnaden/månad för ett abonnemang med 100/100 Mbit/s?
  • Ligger bredbandsleverantörens priser nära eller strax under mediankostnaden/månad för ett abonnemang med 100/10 Mbit/s?
  • Kan bredbandsleverantören erbjuda abonnemang utan startavgifter?
  • Kan bredbandsleverantören erbjuda obegränsad surf (mobilt bredband)?

Kundtjänst

  • Erbjuder bredbandsleverantörens kundtjänst fler än två olika kontaktvägar?
  • Är kundtjänsten tillgänglig både vardagar och helger?
  • Har bredbandsleverantören en informativ och lätthanterlig hemsida, där man kan få svar på enklare frågor?