Telia bredband

Telia riktar sig både till privatpersoner och företag och levererar bredband via fiber över hela Sverige. De har tidigare även erbjudit bredband via ADSL, men håller nu på att avveckla det gamla kopparnätet. Hos Telia finns det även olika varianter av mobilt bredband att välja mellan. Utbudet av bredbandshastigheter och surfnivåer är relativt omfattande och varierat, där de allra flesta kan hitta ett alternativ som passar både hushåll och surfvanor.

Den stora fördelen med Telia är nätet, som år efter år fått utmärkelser för sin styrka och täckning i flera oberoende mätningar, både när det gäller det fasta bredbandsnätet och mobilnätet.

Nackdelen med Telias bredband är de genomgående höga priserna. Men med tanke på utbudet och nätets stabilitet kan Telia ändå vara ett alternativ för dig som är beredd att betala lite mer för din bredbandstjänst.

Fördelar

  • Stort utbud av tjänster
  • Sveriges bästa nät
  • Tydlig och informativ hemsida

Nackdelar

  • Höga priser

För aktuella erbjudanden

Telias priser på bredband

Telia har, precis som många andra större operatörer i Sverige, något högre priser både för sitt fasta och mobila bredband. När det gäller det fasta bredbandet kan priserna dock variera rätt kraftigt beroende på var du bor och vilket stadsnät du är ansluten till.  Om du samlar flera tjänster, till exempel om du har både fast och mobilt bredband hos Telia, har du ofta möjlighet att sänka kostnaderna. Men även om du gör detta så ligger Telias priser ändå bland de högsta på marknaden.

En startavgift tillkommer på både det fasta och mobila bredbandsabonnemanget.

Telia mobilt bredband

Se abonnemang anpassade för:
SurfMaxhastighetBindningPris/mån
40 GB300 Mbit/s0 mån239 kr
70 GB300 Mbit/s0 mån289 kr
125 GB300 Mbit/s0 mån329 kr
Fri600 Mbit/s24 mån299 kr* 399 kr
Fri600 Mbit/s24 mån399 kr* 529 kr
*Gäller i 12 månader, därefter ordinarie pris.Läs mer och beställ på Telia.se
SurfMaxhastighetBindningPris/mån
50 GB0 Mbit/s0 mån299 kr
500 GB0 Mbit/s0 mån399 kr
Läs mer och beställ på Telia.se

Telias kundtjänst för bredband

Telia har en omfattande kundtjänst med många kontaktvägar. De har också en tydlig och informativ supportsida, där olika guider och hjälpkapitel kan ge dig viss vägledning om du har lättare ärenden.

För att få information om eventuella driftstörningar kan du besöka Telias supportsida för driftinfo, där du kan klicka dig vidare till driftkartor för fasta respektive mobila tjänster. Driftinformation hittar du även genom att logga in på Mitt Telia.

Chatt
Vardagar
08.00-21.00
Lördagar
10.00-21.00
Söndagar
Stängt
Chatta
Telefon
Vardagar
08.00-19.00
Lördagar
09.00-17.00
Söndagar
Stängt
Ring

Vanliga frågor om Telias bredband

Ingår det en router i Telias bredband?

I Telias fasta bredbandsabonnemang ingår en router. Du får själv köpa till en router om du tecknar ett mobilt bredband, men priset blir oftast lägre om du köper routern samtidigt som ditt abonnemang.

Erbjuder Telia bredband för företag?

Ja. Telia erbjuder både fast och mobilt bredband för företag.

Hur lång uppsägningstid har Telias bredband?

Om du har tecknat avtalet efter 1 maj 2014 får uppsägningstiden enligt lag inte vara mer än en månad från uppsägningsdatumet. Har du tecknat avtalet innan detta får uppsägningstiden vara max tre kalendermånader.

Hur lång bindningstid har Telias bredband?

För de fasta bredbanden kan du välja om du vill teckna med 12 månaders bindningstid för lägre pris. Telias mobila bredband tecknas vanligtvis med bindningstid om du tar del av en kampanj, men annars bör du kunna välja att teckna utan bindning.

Hur aktiverar jag bredband från Telia?

Det fasta bredbandet aktiveras av Telia det datumet du väljer vid beställning. För mobilt bredband ska du inte behöva göra något särskilt för att aktivera det. Behöver du hjälp med att koppla in utrustning som till exempel router finns det guider på Telias supportsida.

Hur säger jag upp mitt bredband hos Telia?

Vill du säga upp ditt bredband behöver du kontakta Telias kundtjänst via telefon, chatt eller e-post. Om du ringer kundtjänsten är det bra att be om en skriftlig bekräftelse på uppsägningen. På så sätt har du underlag ifall det skulle bli några problem.