Vanliga frågor om Telia

Erbjuder Telia bredband via fiber?

Ja, Telia erbjuder fast bredband via fiber.

Erbjuder Telia mobilt bredband?

Ja, Telia erbjuder mobilt bredband.

Ingår det en router i Telias bredband?

I Telias fasta bredbandsabonnemang ingår en router. Du får själv köpa till en router om du tecknar ett mobilt bredband, men priset blir oftast lägre om du köper routern samtidigt som ditt abonnemang.

Erbjuder Telia bredband för företag?

Ja. Telia erbjuder både fast och mobilt bredband för företag.

Hur kontaktar jag Telias support?

Du kontaktar Telias support via telefon, mejl, chatt eller genom att skicka meddelanden på Facebook.

Vårt omdöme om Telias bredband

Telia riktar sig både mot privatpersoner och företag och levererar fast bredband via fiber och ADSL till stadsnät över hela Sverige, men de erbjuder även en helhetslösning med både fiberanslutning och abonnemang. Hos Telia kan du även teckna abonnemang för mobilt bredband. Telia har ett bra utbud av både bredbandshastigheter och surfnivåer, där de allra flesta kan hitta ett alternativ som passar både hushåll och surfvanor.

Kundtjänsten är relativt omfattande, med flera olika kontaktmöjligheter och generösa öppettider. På Telias supportsida finns  informativa guider och hjälpkapitel, där det framgår tydligt hur du kontaktar Telia för att få hjälp med just ditt specifika ärende.

Telias nät har år efter år fått utmärkelser för sin styrka och täckning i flera oberoende mätningar, både när det gäller det fasta bredbandsnätet och mobilnätet. Enligt en nyligen publicerad SIFO-undersökning tycker även svenska folket att Telia har Sveriges bästa nät.

Nackdelen med Telias bredband är de genomgående höga priserna. Men med tanke på utbudet och nätets stabilitet kan Telia ändå vara ett alternativ för dig som är beredd att betala lite mer för ditt fasta eller mobila bredband.

Fördelar

  • Bra utbud
  • Sveriges bästa nät
  • Tydlig och informativ hemsida

Nackdelar

  • Höga priser

Telias erbjudanden

Fast bredband

Telia levererar fast bredband via fiber och ADSL (telejacket) till stadsnät över hela Sverige, men kan även erbjuda en helhetslösning där både fiberanslutning och abonnemang ingår. Både privatpersoner och företag kan teckna ett bredbandsabonnemang hos Telia, där man beroende på anslutningstyp och adress har flera olika bredbandshastigheter att välja mellan. För bredband via fiber finns nedladdningshastigheterna 100, 250, 500 och 1 000 Mbit/s, och för bredband via ADSL finns 30 eller 60 Mbit/s.

Se vilken typ av bredband du kan få på din adress.

I regel kan du teckna bredbandsabonnemang både med och utan bindningstid. Om du däremot tar del av ett erbjudande eller tillfällig kampanj ligger bindningstiden i princip alltid på 12 månader. Uppsägningstiden är en månad.

I Telias abonnemang för bredband via fiber ingår alltid ett så kallat Smart wifi-paket, som inkluderar en trådlös router och en wifi-app där du enkelt kan sköta alla inställningar. Om din bostad har anslutning via telejacket, ingår en annan typ av router i ditt bredbandsabonnemang. Du kan själv välja att lägga till säkerhetstjänsten F-Secure SAFE Familj i ditt bredbandsabonnemang. De tre första månaderna får du möjlighet att testa tjänsten helt gratis.

Mobilt bredband

Telia erbjuder mobilt bredband med olika surfnivåer. Du kan välja på 30, 50, 75 eller 120 GB surf och i vissa fall kan du även välja om du vill teckna ditt abonnemang med eller utan bindningstid. Om du väljer det senare alternativet ligger bindningstiden i regel på 24 månader. Du får själv köpa till en router till ditt mobila bredband, men om du köper den samtidigt som du tecknar ett abonnemang blir priset oftast lägre.

Fundera över hur du vill använda ditt mobila bredband. Telias mobila 4G-router är smidig att bära med sig och passar dig som vill kunna använda ditt mobila bredband var som helst i Sverige, förutsatt att det finns täckning. En stationär router är kraftigare än mobilroutern och är kanske bättre lämpad för dig som kommer använda ditt mobila bredband på en och samma plats.

Hur mycket kostar Telias bredband?

Telia har, precis som många andra större operatörer i Sverige, något högre priser både för sitt fasta och mobila bredband. När det gäller det fasta bredbandet via fiber eller ADSL, kan priserna dock variera rätt kraftigt beroende på var du bor och vilket stadsnät du är ansluten till.  Om du samlar flera tjänster, till exempel om du har både fast och mobilt bredband hos Telia, har du ofta möjlighet att sänka kostnaderna. Men även om du gör detta så ligger Telias priser ändå bland de högsta på marknaden.

En startavgift tillkommer på både det fasta och mobila bredbandsabonnemanget.

Hur omfattande är Telias kundtjänst?

Du kan komma i kontakt med Telias kundtjänst via telefon, mejl, chatt och genom att skicka meddelanden på Facebook. Vilken kontaktväg som är bäst att använda beror på vad du vill ha hjälp med. Telias supportsida är tydlig och informativ, där även olika guider och hjälpkapitel kan ge dig viss vägledning om du har lättare ärenden.

För att få information om eventuella driftstörningar kan du besöka Telias supportsida för driftinfo, där du kan klicka dig vidare till driftkartor för fasta respektive mobila tjänster. Driftinformation hittar du även genom att logga in på tjänsten Mitt Telia.

Enligt Svenskt kvalitetsindex årliga sammanställning av kundnöjdheten på telekommarknaden hamnar Telia högst upp på listan bland företagskunderna. Bland privatkunderna får Telia sämre betyg, vilket även verkar vara fallet på omdömesplattformen Trustpilot. Överlag är Telias kundtjänst bra, men har potential att bli ännu bättre.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Skribent helena.darlof@bredband.se