Vanliga frågor om Fibio

Vilken typ av bredband erbjuder Fibio?

Fibio erbjuder mobilt bredband där du kan välja mellan flera olika surfnivåer. Utbudet är så pass varierat att de allra flesta borde hitta ett passande alternativ.

Hur mycket surf kan jag få med Fibios bredband?

Fibio har abonnemang för mobilt bredband med 3, 20, 40, 100 eller 200 GB surf per månad.

Ingår det en router i Fibios bredband?

Det finns inga uppgifter på Fibios hemsida som tyder på att en router ingår i de mobila bredbandsabonnemangen. Däremot ska Fibios mobila bredband fungera med de allra flesta routrar ute på marknaden, så det borde inte vara några större problem att hitta ett bra alternativ.

Vilka hastigheter kommer Fibios bredband upp i?

Eftersom Fibio använder Telenors mobilnät får du tillgång till hastigheter i 2G-, 3G- och 4G-nätet. Inom de närmsta åren kommer du med största sannolikhet även att kunna koppla upp dig på 5G-nätet, där hastigheterna ligger mellan 10 och 20 Gbit/s.

Hur kontaktar jag Fibios kundtjänst?

Du kan kontakta Fibios kundtjänst genom att ringa, chatta eller mejla. Om du inte får hjälp via telefon inom 10 minuter eller om ditt mejl inte besvaras inom 24 timmar bjuder Fibio på 3 GB surf som kompensation.

Vårt omdöme om Fibios bredband

Det första som imponerar med Fibio är utbudet. Trots att operatören är bland de yngsta, och även minsta, på marknaden kan de erbjuda hela fem olika surfnivåer till mobilt bredband. Det är med andra ord ganska lätt för alla att hitta ett passande alternativ. Du kan när som helst ändra din abonnemangsform om du upptäcker att du behöver mer eller mindre surf, och Fibio är även en av ytterst få operatörer som erbjuder möjligheten att pausa abonnemanget helt kostnadsfritt.

Ytterligare en fördel med Fibio är att de går under Telenors mobilnät som har god täckning i hela landet, och även i stora delar av Europa. Om du upptäcker att täckningen ändå är dålig där du bor? Ingen fara. Fibio har täckningsgaranti, vilket innebär att de hjälper dig åtgärda problemet, ersätter tjänsten som inte fungerar eller ger dig pengarna tillbaka.

Även kundtjänsten är värd några väl valda ord. Fibio lägger stort fokus på tillgänglighet och den personliga kontakten mellan företag och kund, och erbjuder flera olika garantier för att göra upplevelsen så bra som möjligt för sina användare. Och enligt kundernas omdömen på Trustpilot verkar satsningarna inte vara förgäves. Som alltid finns det såklart några röster som hävdar det motsatta, men överlag är betygen positiva.

Fibio beskriver själva sitt mobila bredband som ett av de billigaste och mest prisvärda på marknaden. Du får absolut en hel del för pengarna och kvalitet kommer helt enkelt inte gratis. Men om man tittar på priserna som en enskild faktor, vilket många gör i jakten på den bästa mobila bredbandet, kan de nog framstå som förvånansvärt höga. I vissa fall är de till och med högre än de största operatörernas priser.

Här gäller det helt enkelt att fundera över vilka ekonomiska förutsättningar du har och vad du prioriterar. Har du möjlighet att lägga några kronor extra på ditt mobila bredband för att få tillgång till flexibla abonnemang, omfattande kundtjänst och stabilt nät? Då kan Fibio vara ett riktigt bra alternativ.

Fördelar

  • Flexibelt
  • Bra utbud av olika surfnivåer
  • Använder Telenors mobilnät
  • Kan användas inom EU

Nackdelar

  • Relativt höga priser
  • Inga erbjudanden för olika målgrupper

Fibios erbjudanden

Fibio erbjuder mobilt bredband med flera olika surfnivåer, vilket innebär att de allra flesta borde kunna hitta ett passande alternativ. Du som mest läser nyheterna eller svarar på mejl kanske väljer 3 GB surf, medan 20 GB passar dig som läser nyheter och lyssnar på musik varje dag. 40 GB kan vara ett bra val för dig som vill surfa lite varje dag och streama musik och film ibland, och 100 eller 200 GB riktar sig till storsurfarna som vill streama mycket och ofta. Du hör ju, det finns något för alla.

Om du trots allt upptäcker att du valt fel surfmängd i förhållande till ditt faktiska behov behöver du inte svettas någon längre stund. Fibio erbjuder nämligen fria byten, vilket innebär att du när som helst kan ändra din abonnemangsform helt kostnadsfritt.

Ett stort plus med Fibios mobila bredband är att det fungerar inom hela EU, så länge det finns täckning det vill säga. Om du har ett abonnemang med 3 GB kan du använda 2 GB av surfpotten inom EU, och har du någon av de andra surfnivåerna kan du använda max 10 GB.

Vad kostar Fibios bredband?

Tyvärr är Fibios priser inte direkt en av operatörens fördelar. För att vara en relativt ny och liten aktör på marknaden ligger priserna för de mobila bredbanden förvånansvärt högt. I flera fall överstiger de till och med bredbandsgiganternas priser.

Men som alltid gäller det att utgå från sina egna förutsättningar och prioriteringar. Om du har möjlighet att lägga några extra kronor i månaden på ditt mobila bredband får du ett bra utbud, tillgänglig support och stabilt nät på köpet när du blir kund hos Fibio. Är du däremot ute efter att hålla månadskostnaden så låg som möjligt och sätter kundtjänst och utbud längre ner på prioriteringslistan, ska du nog se dig om efter en annan operatör.

En fördel med Fibio är den så kallade prisgarantin. Hittar du ett likvärdigt mobilt bredbandsabonnemang till ett lägre pris hos en annan operatör? Ja, då matchar Fibio det.

Hur bra är Fibios kundtjänst?

Just kundtjänsten verkar vara ett av Fibios starkaste kort. Det finns flera sätt att kontakta supporten, till exempel via telefon, mejl och chatt. Om ditt telefonsamtal eller mejl inte besvaras inom 10 minuter respektive 24 timmar bjuder Fibio på 3 GB surf som kompensation. Enligt operatören själv har man satsat stort på att kunna erbjuda en omfattande och tillgänglig support med fokus på personligt bemötande och kundnöjdhet. Och enligt betygen på Trustpilot ser det ut som att många kunder har märkt av Fibios ambitioner. Såklart finns det även de som ger operatören ris, men i dagsläget är rosorna betydligt fler.

Om du har ett lättare ärende kan du besöka Fibios supportsida och ta en titt bland vanliga frågor. Frågeforumet har mest fokus på mobilabonnemangen, men det finns även kategorier som innehåller generella frågor om beställning och fakturering.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Skribent helena.darlof@bredband.se