Omdöme om Telenors bredband
Telenor erbjuder fast och mobilt bredband till både privatpersoner och företagskunder. Telenors bredband via fiber riktar sig även mot fastighetsägare över hela Sverige. Både det fasta och mobila bredbandet tecknas i regel utan bindningstider. Kundtjänsten håller hög kvalitet med flera olika kontaktvägar och generösa öppettider.
Telenors styrkor är det kvalitativa produktutbudet och det rikstäckande nätet. Den största svagheten är däremot de höga priserna. Telenor är en av de dyraste bredbandsleverantörerna på marknaden i dag, vilket kan utesluta vissa kundgrupper. Men har du möjlighet att lägga några kronor extra på ditt bredband och värdesätter support, flexibilitet och många valmöjligheter kan Telenor vara ett alternativ för dig.
Fördelar
- Omfattande kundtjänst
- Stort utbud av hastigheter
- Inga bindningstider
Nackdelar
- Höga priser
- Få surfnivåer till det mobila bredbandet
Telenors priser på bredband
När det gäller det fasta bredbandet kan priserna variera ganska mycket beroende på var du bor och vilket stadsnät du är ansluten till. Men överlag är Telenor klart mycket dyrare än många andra bredbandsoperatörer på marknaden.
Det är dock viktigt att tänka på vad som faktiskt inkluderas i priset och vad du själv tycker är viktigt. Hos Telenor får du betala några kronor extra, men får då till exempel ett varierat produktutbud, omfattande kundtjänst och ett nät som täcker 99,9 procent av Sveriges befolkning. Dessutom ingår alltid en trådlös router i bredbandsabonnemangen.
Telenor fiber
Telenor mobilt bredband
Telenors hastigheter på bredband
Telenor erbjuder flera bredbandshastigheter från 100 till 1 000 Mbit/s. Exakt vilka hastigheter som är tillgängliga för dig beror på var exakt du bor. Genom att söka på din adress på den här sidan kan du se vilka hastigheter just du kan välja mellan.
Telenors kundtjänst för bredband
Du kan kontakta Telenors kundtjänst via telefon eller ett kontaktformulär på deras hemsida. De har även en chattbot som du kan använda för att hitta svar på dina frågor.
På Telenors hemsida finns även flera olika felsökningsguider och hjälpkapitel med tydliga instruktioner som kan ge viss vägledning i lättare ärenden. Här hittar du till exempel Telenors driftinformationssida och en guide som hjälper dig installera ditt bredband.
Telenors kundtjänst håller precis som många andra större operatörer överlag god kvalitet. Men enligt SKI:s årliga rapport om kundnöjdheten på telekommarknaden verkar Telenor fortfarande ha en del att jobba på för att kunna ge sina konkurrenter en riktig utmaning.
- Vardagar
- 08.00-19.00
- Lördagar
- Stängt
- Söndagar
- Stängt
Vanliga frågor om Telenors bredband
Ja, en trådlös router ingår i Telenors fasta bredband. Den är dock bara till låns, så om du säger upp bredbandet måste du lämna tillbaka den.
På Telenors supportsida med driftinformation kan du se aktuella större driftstörningar, men även söka på din adress för att se om det är driftstopp just i ditt område.
För bredband som har tecknats efter 1 maj 2014 är uppsägningstiden en månad. Har du tecknat bredbandsabonnemang innan dess är det normalt tre månaders uppsägningstid.
Telenor har normalt ingen bindningstid för sina bredband. Det kan förekomma vid kampanjer, men i så fall framkommer det tydligt när du beställer. Du kan se hur lång tid du har kvar på din bindningstid på Mitt Telenor.
Man brukar kunna välja aktiveringsdatum i samband med att man beställer fast bredband. Se bara till att eventuell tidigare bredbandsoperatör kopplar ur sitt bredband innan det nya bredbandet ska aktiveras. På Telenors hemsida finns också en guide över hur du installerar fast bredband och hur du installerar mobilt bredband.
Vill du säga upp bredband från Telenor kontaktar du deras kundtjänst genom att ringa eller använda deras kontaktformulär. Om du ringer ska du se till att även få en skriftlig bekräftelse på uppsägningen.