Vilken bredbandsleverantör har bäst kundtjänst?

Vilken bredbandsleverantör som har bäst kundtjänst är svårt att svara på. Vilken du anser vara bäst baseras ofta på egna erfarenheter. Enligt en undersökning som har gjorts har dock Tele2 den bästa kundtjänsten av alla bredbandsleverantörer.

Tele2:s kundtjänst hade snabbast svarstider

Vilken bredbandsleverantör som har bäst kundtjänst beror till stor del på vem du frågar. Sajten PC för alla har dock gjort en undersökning av bredbandsleverantörernas kundtjänster. De kom fram till att Tele2 hade den bästa kundtjänsten. När sajten poängsatte Tele2 fick bredbandsleverantören 9 av 10 i poäng.

Tänk på! Omdömet är baserat på PC för allas egna erfarenheter. Du kan mycket väl tycka att någon annan bredbandsleverantör har bättre kundtjänst.

De styrkor som lyftes fram var framför allt den snabba svarstiden. Tele2 var den bredbandsleverantör som var snabbast på att återkoppla oavsett vilken kontaktväg som användes.

Något annat som PC för alla lyfte fram var Tele2:s lättnavigerade hemsida. Det är viktigt för att kunderna själva ska kunna leta upp svaret på mer generella frågor.

Precis som med alla kundtjänster fanns det även svagheter med Tele2. Den svaghet som lyftes fram var att Tele2 inte erbjuder någon chattfunktion för fast bredband. 

Bahnhof hade sämst kundtjänst i testet

I samma undersökning konstaterade PC för alla att Bahnhof var bredbandsleverantören med sämst kundtjänst. Svagheterna var bland annat långa kötider för att komma i kontakt med teknisk support. Många gånger var det inte säkert att man kom fram över huvud taget. Bredbandsleverantören var dock snabb på att svara på frågor om fakturor.

Bahnhof fick nöja sig med 5 poäng på en 10-gradig skala.

Så hittar du bredbandsleverantören med bäst kundtjänst

Den bästa kundtjänsten för dig ska erbjuda kontaktvägar som passar dig. Om du hellre pratar med supporten vill du att bredbandsleverantören ska ha en telefontjänst. Känner du dig däremot mer bekväm med att chatta med kundtjänsten ska bredbandsleverantören erbjuda det.

Du vill även kunna komma i kontakt med bredbandsleverantören när det passar dig. Därför kan det vara bra att se över kundtjänsternas öppettider.

Förutom bra kontaktvägar och öppettider gäller det även att bredbandsleverantören är snabb på att svara när du hör av dig. Den här biten kan du själv testa genom att kontakta leverantören.

Tips! Läs omdömen om leverantören på omdömessajten Trustpilot. Där framgår det ofta hur snabb bredbandsleverantören är på att svara.

Tänk dock på att det är flera saker som kan påverka om bredbandsleverantören är snabb på att återkoppla eller inte. Det kan handla om att bredbandsleverantören har varit underbemannad en viss dag eller att du hör av dig när trycket på kundtjänsten är som högst.

En positiv eller negativ erfarenhet behöver inte vara talande för kundtjänsten. Det är först efter att du har kontaktat kundtjänsten flera gånger som du kan göra en samlad bedömning om vilken som är bäst.

En bra kundtjänst baseras på egna upplevelser

Det är inte helt lätt att bedöma en kundtjänst. Ens omdöme baseras ofta på egna erfarenheter, och det är inte alltid som de erfarenheterna ger en rättvis bild av kundtjänsten. Det kan vara så att kundtjänsten var underbemannad den dagen du hörde av dig eller att väldigt många hörde av sig just då.

När du läser andras omdömen om bredbandsleverantörernas kundtjänster ska du inte heller lägga för stor vikt vid det. En person som är besviken med kundtjänsten är mer benägen att förmedla den informationen vidare än en person som är nöjd med kundtjänsten.

Få hjälp att lösa problem snabbt med en bra kundtjänst

När du tecknar ett bredband ska du inte underskatta bredbandsleverantörens kundtjänst. En bra kundtjänst kan vara mycket användbart om du skulle ha några frågor eller om ditt bredband skulle sluta fungera. En väl fungerande kundtjänst är särskilt viktigt om du inte är tekniskt lagd eller tycker det är extra svårt att förstå sig på just bredband. 

Tips! På nätet kan du läsa i olika forum där kunder och andra som är kunniga inom området kan svara på frågor om ditt bredband.

Bredbandsleverantören med bäst kundtjänst behöver inte ha bäst bredband

När du letar bredband ska du inte bara fokusera på vilken bredbandsleverantör som har bäst kundtjänst. Att en leverantör har den bästa kundtjänsten innebär inte att själva bredbandet är bäst.

Det är viktigt att du hittar en bra kombination med ett bredband som passar dig och en kundtjänst som du kan komma i kontakt med när du behöver det. Gör du det blir du nöjd med hela din bredbandsupplevelse.

Filip Svensson
Filip Svensson Telekom-skribent filip.svensson@bredband.se