Närbild på person som ansluter kabel till vit router.Enligt SKI är förbättrad pålitlighet, stabilitet och support de främsta faktorerna bakom den ökade kundnöjdheten på bredbandsmarknaden. Foto: BritCats Studio/Shutteerstock.com

Rapporter

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) har gjort sin årliga mätning av kundnöjdheten i telekombranschen, och kan bland annat konstatera att nöjdheten bland bredbandskunderna har ökat – både på privat- och företagssidan. Förbättrad pålitlighet och stabilitet, samt vassare support är enligt SKI de främsta faktorerna bakom ökningen.

SKI:s senaste studie om kundnöjdheten inom bredband och streaming visar positiva resultat överlag. Nöjdheten bland bredbandskunderna har ökat successivt under de senaste åren, till stor del tack vare förbättrad pålitlighet och bättre support. Och detta gäller både bland privat- och företagskunderna.

SKI:s vd Johan Parmler konstaterar att höga betyg inom just dessa två områden förvisso har mindre direkt effekt på kundnöjdheten, men att de däremot bidrar indirekt genom att höja prisvärdheten.

Högre betyg för service och support

Det är inte bara betygen för stabilitet och pålitlighet som har blivit högre, utan bredbandskunderna verkar även vara allt nöjdare när det gäller serviceområdet. Enligt SKI har hela branschen gjort tydliga förbättringar just på den punkten under de senaste åren. 

Ownit toppar listan bland privatkunderna

Ownit får högst betyg bland bredbandskunderna på privatsidan, medan Bahnhof toppar listan bland företagskunderna. SKI betonar dock att skillnaden mellan bredbandsoperatörerna i företagssegmentet är ytterst liten.

Topp tre bland privatkunderna

  1. Ownit
  2. Bahnhof
  3. Bredband2

Topp tre bland företagskunderna

  1. Bahnhof
  2. Telia
  3. Telenor

Äntligen uppsving inom digital-tv och streaming

Inom telekomsektorn har digital-tv varit den delbransch som fått lägre kundbetyg, men nu har man noterat en vändande trend – både för digital-tv och streamingtjänster. Love Westin, analyschef på SKI, säger att ökad pålitlighet och högre betyg när det gäller utbud och innehåll har lyft kundnöjdheten så väl som upplevelsen av prisvärdhet.

Netflix är inte längre populärast

Netflix har under många år toppat listan när det gäller streaming, men här har kundnöjdheten minskat sedan förra året. I år är det Amazon Prime som är kundernas favorit, med SkyShowtime och Max på andra respektive tredje plats.

Love Westin konstaterar att tillgången till olika streamingtjänster förvisso har ökat men att kunderna samtidigt har blivit mer selektiva, och det har påverkat kundnöjdheten. De ser att populära serier och större sportevenemang har positiv effekt på kundnöjdheten, men Love Westin menar att det inte går att ta för givet att det bidrar till lojalitet på lång sikt.

– Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen, sammanfattar han.