Vanliga frågor om A3

Var finns det information om eventuella driftstörningar?

A3:s sida för aktuella driftstörningar hittar du information om planerade och avslutade driftstopp. Du kan även få aktuell driftinformation i Mina Sidor-appen.

Vilka bredbandshastigheter erbjuder A3?

A3 erbjuder bredbandshastigheter på 10, 50, 100, 250, 500 och 1 000 Mbit/s. Det skiljer sig dock mellan stadsnäten vilka hastigheter som A3 kan leverera. Se vilka bredbandshastigheter du kan få till din adress.

Har A3 bindnings- och uppsägningstider?

A3:s bredband kan tecknas både med och utan bindningstid. Uppsägningstiden för privatkunder är vanligtvis en månad.

Hur kommer man i kontakt med A3:s kundtjänst?

Du når A3:s kundtjänst genom chatt, Facebook Messenger, mejl eller telefon. Öppettiderna är generösa.

Kan man betala A3:s bredband via autogiro?

Ja, du kan betala via autogiro. Du hittar information om hur du ansöker och aktiverar autogiro på A3:s supportsida.

Hur lång tid tar det att installera bredbandet från A3?

Vanligtvis ligger leveranstiden på cirka 1–5 arbetsdagar, och i vissa fall kan du då själv aktivera ditt bredband via fiber och börja surfa direkt. För bredband via ADSL kan installationen ta mellan två och fyra veckor. A3 skickar ut din hårdvara i god tid innan bredbandet aktiveras. När det gäller det mobila bredbandet ska det bara ta ett par dagar att få hem ditt simkort och eventuell hårdvara. Sedan är det bara att installera och börja surfa.

Vårt omdöme om A3:s bredband

A3 erbjuder bredband via fiber och ADSL (telefonjacket) för såväl privatpersoner som företag och bostadsföreningar över hela Sverige. Utbudet av bredbandshastigheter är relativt stort. Både mindre och större hushåll med olika surfbehov kan hitta något som passar, om tjänsten är tillgänglig i det aktuella stadsnätet.

A3 erbjuder även abonnemang för mobilt bredband, där du har tre olika surfnivåer att välja mellan.

Ett stort plus är att abonnemangen tecknas utan bindningstid och startavgifter, och enligt A3 själva ska det vara enkelt att installera och koppla upp sig. A3 använder Telenors mobilnät.

Enligt kundernas betyg på Trustpilot är A3 en populär bredbandsleverantör, som överlag håller väldigt hög klass. A3 uppmärksammas för sin stabila uppkoppling med få driftstörningar, samt för kundtjänstens omfattning och tillgänglighet.

A3 är inte den dyraste bredbandsleverantören på marknaden, men inte heller den absolut billigaste. Sammanfattningsvis är A3 ett av de mest prisvärda alternativen med tanke på de bredbandshastigheter som erbjuds, kundtjänstens omfattning och den stabila uppkopplingen.

Fördelar

  • Stabil uppkoppling
  • Omfattande kundservice
  • Id-skydd ingår

Nackdelar

  • Säkerhetspaket ingår inte
  • Bitvis rörig hemsida

A3:s erbjudanden

Fast bredband

A3 levererar bredband via ADSL och via fiber till både större och mindre svenska stadsnät. Några exempel på stadsnät är IP-Only, Open Universe, Zitius, Telia Öppen Fiber Villa och Telia Öppen Fiber Lägenhet. Privatpersoner såväl som företag och bostadsrättsföreningar kan teckna bredbandsabonnemang hos A3.

A3 har ett relativt brett utbud av bredbandshastigheter, så de flesta har goda förutsättningar att hitta ett alternativ som matchar både surfvanor och storleken på hushållet. Kom dock ihåg att utbudet av bredbandshastigheter kan variera beroende på var du bor och vilket stadsnät din fastighet är ansluten till.

Surfhastigheter du kan välja mellan (Mbit/s)

  • 10
  • 50
  • 100
  • 250
  • 500
  • 1 000

Om ditt avtal inte säger något annat kan du antingen öka eller sänka hastigheten i ditt bredband. Vill du ändra hastighet ska du börja med att söka på din adress och ditt stadsnät för att se vilka hastigheter som finns. Kom också ihåg att kolla om din utrustning har stöd för den hastighet du önskar byta till.

Vad ingår i ett fast bredband från A3?

I ditt bredband hos A3 ingår id-bevakning helt kostnadsfritt. Du kan även själv köpa till ett mer omfattande säkerhetspaket som är gratis de tre första månaderna. Du kan välja mellan Dome Complete och Dome Premium.

Säkerhetspaketet innehåller bland annat

  • Föräldrakontroll
  • Lösenordshanterare
  • Stöldskydd för id
  • Anonym surf via VPN, 150 MB/dag

Du kan även lägga till ett wifi-paket med trådlös router när du beställer bredband, eller komplettera ditt bredband med en router vid ett senare tillfälle via Mina Sidor. Med en bindningstid på 12 eller 24 månader är kostnaden per månad relativt låg.

Bredband via fiber kan tecknas både med och utan bindningstid. Bindningstiden ligger då på 12 eller 24 månader. Bredband via ADSL tecknas med 12, 18 eller 24 månaders bindningstid. Uppsägningstiden för privatkunder ligger vanligtvis på en månad.

Mobilt bredband

A3 erbjuder abonnemang för mobilt bredband i Telenors mobilnät. Abonnemangen tecknas utan bindingstid och startavgifter, där du kan välja mellan 40, 100 och 200 GB surf. Näthastigheten ligger på upp till 100 Mbit/s. Om du lägger till en wifi-router till ditt mobila bredband kan du dela bredbandet med upp till 16 andra användare. A3 har en utförlig installationsmanual på hemsidan som hjälper dig att komma igång med din trådlösa router.

Efter att du lagt en beställning och den har godkänts av A3, skickas ditt simkort och din eventuella hårdvara direkt hem till dig. Enligt A3 är det i princip sedan bara att koppla upp sig och börja surfa.

Hur mycket kostar A3:s bredband?

A3:s priser hör varken till de dyraste eller billigaste på marknaden. Priserna för fast bredband kan även variera beroende på vilket stadsnät du och din fastighet tillhör och om du tecknar bredbandet med eller utan bindningstid. 

Se vilka priser som är aktuella just i ditt område.

Hur bra är A3:s kundtjänst?

Enligt kundernas betyg på Trustpilot är A3:s kundservice och tekniska support av hög klass. A3 får överlag väldigt positiva omdömen och blir även uppmärksammade för den stabila uppkopplingen och de prisvärda bredbandshastigheterna.

Du kommer i kontakt med A3:s kundtjänst genom att ringa, mejla, chatta eller skicka meddelande på Facebook Messenger. Öppettiderna på vardagar är generösa, och du kan både chatta och skicka meddelanden via Messenger även under helgen. Teknisk support via telefon är tillgänglig vardagar och lördagar.

Du kan även besöka hemsidans forum med vanliga frågor och svar där du kan få viss vägledning. Frågeforumet är dock något begränsat. Genom att logga in på Mina Sidor på A3:s hemsida eller i Mina Sidor-appen kan du felsöka, felanmäla, få driftinformation och chatta med kundservice. 

Helena Darlöf
Helena Darlöf Skribent helena.darlof@bredband.se