Ännu ett år har mätföretaget umlaut utsett Telias mobilnät till det bästa i Sverige. Telia får högst totalpoäng och vinner även i respektive mätkategori. Foto: vieninsweden/Shutterstock.com
Ännu ett år har mätföretaget umlaut analyserat nätkvaliteten och kundupplevelsen när det gäller användningen av mobila tjänster hos de största svenska operatörerna. För femte gången är det Telia som går segrande ur stridande med högst totalpoäng och vinnare inom samtliga mätkategorier.
Det världsledande mätföretaget umlaut, som nu är en del av Accenture, har varje år de senaste sex åren gjort mätningar av nätkvaliteten och den faktiska kundupplevelsen när det kommer till mobila tjänster på den svenska marknaden. För femte gången i ordningen är det Telias mobilnät som tar hem segerbucklan, i år med 936 poäng av 1 000 möjliga totalpoäng.
– Det här är fantastiska nyheter! Vi är mitt i en pågående modernisering av vårt nät för att säkerställa att våra kunder fortsatt kan ta del av snabb och säker uppkoppling, säger Anders Olsson, vd Telia Sverige, i ett pressmeddelande.
Telia vinnare i samtliga mätkategorier
Telia vinner inte bara på totalen utan är även nummer ett i alla de mätkategorier som umlaut inkluderat i sin analys. De olika kategorierna är tal, data och crowd, där testerna av de två förstnämnda inkluderar cirka 45 procent av landets befolkning.
När det gäller tal har man utvärderat parametrar som samtalskvalitet, uppringningstid och lyckade uppkopplingar och här fick Telia 291 poäng av 300. Inom data testar man surf på olika webbsidor, Youtube-streaming och ned- och uppladdning av filer. Här knep Telia 410 poäng av 450 möjliga. I crowd-kategorin utfördes testerna under 24 veckor och omfattade 96,7 procent av Sveriges befolkning med mätningar i mobila appar. Telia fick 235 poäng av 250.
Telenor gick om Tele2
I förra årets test var det Tele2 som knep andraplatsen efter Telia, men i år gick Telenor om och lade sig på plats två. Tre kom ännu ett år en bit bakom de andra stora operatörerna på marknaden.