Kvinna med möss i händerna på höger sida av bilden och tele2s logga utanför butik.Den 28 september blir Penny en del av Tele2. Foto: Pressbild/Penny och Jeppe Gustafsson/Shutterstock.com

Företagsaffärer

Den 28 september flyttar mobil- och bredbandsoperatören Penny över verksamheten till moderbolaget Tele2, och är du Pennykund åker dina abonnemang med i flyttlasset. Är du mobilkund behåller du ditt pris tills vidare och får dessutom en extra surfpott, och är du bredbandskund ska flytten till Tele2 innebära högre hastigheter.

Nu står det klart att Penny lägger ner och kommer från och med den 28 september 2021 inte längre erbjuda mobil- och bredbandstjänster i egen regi längre. Operatören flyttar nämligen över verksamheten till sitt moderbolag Tele2. Här nedanför går vi igenom vad det innebär för dig som nuvarande Pennykund, men du hittar även information på Tele2:s supportsida om flytten.

I linje med Tele2:s varumärkesstrategi

Precis som många andra undrar du säkert varför Penny stängs ner. Enligt Tele2 är flytten helt i linje med deras varumärkesstrategi. När Tele2 nu även har slagit ihop sig med Com Hem och dessutom erbjuder bredband hos Comviq är det framför allt Tele2 och Comviq som kommer vara i fokus framöver.

Mobilkunder behåller pris och får mer surf

Du som är mobilkund hos Penny kommer att behålla ditt pris tills vidare, men abonnemanget uppdateras med mer data. Under 12 månader får alla kunder dessutom 50 GB extra surf. Du behöver inte byta simkort, utan ditt simkort från Penny kommer fungera fint även hos Tele2.

Hur blir det då med din sparade mobilsurf och eventuell Pennypott? Sparad mobilsurf följer tyvärr inte med till Tele2, men om du har någon Pennypott kvar på ditt konto betalas detta ut i samband med flytten.

Högre bredbandshastigheter efter flytten

Även du som bredbandskund hos Penny behåller ditt pris efter flytten, men enligt uppgift ska du få högre hastigheter på bredbandet hos Tele2. Du behöver inte byta modem utan kan använda ditt Penny-modem även i Tele2:s nät. 

Kontakta supporten innan 28 september

Om du har fler frågor som rör dina tjänster hos Penny kan du fram till den 28 september logga in på ditt Pennykonto och ta kontakt med supporten. Där hittar du även en lösningsguide som kan hjälpa dig vidare.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@bredband.se