Vägg med Telias logotypTelia rankades högre i årets hållbarhetsundersökning än de någonsin gjort tidigare. Foto: Paul2015/Shutterstock.com

Utmärkelser

Bland svenska telekomoperatörer är Telia det mest hållbara företaget. Det visar varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index som undersöker hållbarheten nordiska företag. Telia Sveriges hållbarhetschef och marknadschef gläds över att deras satsning på hållbarhet uppmärksammas på detta sätt.

Sustainable Brand Index är den största varumärkesundersökningen i Norden som tittar på hållbarhet. Undersökningen har sedan 2011 genomförts genom konsumentintervjuer, och från 2017 även med svenska företags beslutsfattare.

Igår kväll offentliggjordes resultaten vid en ceremoni i Stockholm, där Telia korades som Sveriges mest hållbara telekomföretag. Resultatet baseras på intervjuer med 30 000 konsumenter runt om i Norden.

I år rankades Telia högre än i tidigare undersökningar och har därmed en solklar ledning inom den svenska telekombranschen.

Digitaliseringen gör Sverige mer hållbart

Telia Sveriges hållbarhetschef Anna Augustson gläder sig över beskedet. Hon lyfter att digitala lösningar som resfria möten och nya uppkopplingslösningar är nyckeln till ett hållbart Sverige, då man sparar både tid och utsläpp.

– Hållbar digitalisering handlar också om sådant som att använda förnybar el till våra nät, att hålla äldre generationen i handen under digitaliseringsresan och bidra till att skydda och stärka barn på nätet, skriver Anna Augustson i ett pressmeddelande.

Hon berättar även att Telia har som mål att helt eliminera utsläpp och avfall genom hela sin värdekedja till år 2030, inkluderat påverkan hos sina leverantörer och kunder.

Hållbarhet centralt i Telias nya kommunikationskoncept

Telias fokus på hållbarhet lyfts också i deras marknadsföring, enligt Telia Sveriges marknadschef Anne Gro Gulla, genom deras nya kommunikationskoncept ”Välkommen till Folknätet”. Där kommer Telia att visa på vilket sätt deras nät och tjänster bidrar till ett hållbarare samhälle och en ansvarsfull digitaliseringsprocess, och därmed även ger större möjligheter till en bredare andel av Sveriges befolkning än någon annan operatör, berättar hon.