pressbild på andres suazo från telenorTelenors Andres Suazo lämnar rollen som företagets nätexpert och blir nu i stället chef för den nya konsumentproduktavdelningen. Foto: Pressbild/Telenor

Operatörsnyheter

Andres Suazo, tidigare nätexpert och talesman hos Telenor, sadlar om inom företaget och blir nu chef för den nya specialiserade konsumentproduktavdelningen. Suazos mål är att lyfta produkter och tjänster ytterligare och stärka varumärket överlag, men han menar på att det finns både externa och interna utmaningar på vägen. Det skriver Telekom idag.

Telenors tidigare nätexpert Andres Suazo har nyligen blivit handplockad för att leda företagets nya konsumentdivision. Operatören gör just nu en mindre omorganisation där man bland annat har beslutat att satsa mer på specialiserad konsumentproduktutveckling, och när Suazo fick frågan valde han alltså att axla utmaningen. Han ser det som ett sätt att bredda sitt cv och komplettera sina tekniska kompetenser, men även som ett roligt steg över till produktsidan.

Vill sätta tydlig agenda

Andres Suazo berättar för Telekom idag att hans nya ansvarsområde omfattar konsumentprodukter, mobilt, bredband, tv och tilläggstjänster. 

– Där ingår även en viss del av analytics. Det här är ju helt nytt för mig, men jag vill sätta en tydlig agenda för produkterna, sätta en struktur och driva framåtanda.

Kommer satsa stort på kundupplevelsen

Det nya teamet med Andres Suazo i spetsen har som ambition att satsa stort på kundupplevelsen, vilket Suazo menar kommer vara en av de faktorer som kännetecknar Telenor som operatörer. Han säger att fokus ska ligga på hur kunderna upplever tjänsterna de köper, och inte bara handla om si eller så många Mbit/s.

Nya mål och utmaningar

Andres Suazoz mål med den här resan är att stärka Telenors varumärke, och lyfta både produkter och tjänster ytterligare några snäpp. Han vill få in mer innovation och kreativitet i företaget, vilket han menar är nödvändigt för att de ska stå sig i den hårda konkurrensen på marknaden.

Den externa konkurrensen är en av utmaningarna, men enligt Suazo finns det även interna utmaningar på vägen mot målet.