en trådlös router mot färgglad bakgrundFörsäljningen av hemmaroutrar har ökat under året, men vi ställer även allt större krav på vår utrustning. Den leverantör som bäst motsvarar kundernas förväntningar är TP-Link. Foto: Mehaniq/Shutterstock.com

Rapporter

Försäljningen av hemmaroutrar har ökat markant när vi i allt större utsträckning jobbar och studerar hemifrån. Men enligt en undersökning har även våra krav på utrustningen blivit större, och det är många som framför allt är missnöjda med användarvänligheten. Det skriver Techworld, som har tagit del av en rapport från J.D Power.

Pandemin har förändrat våra arbets- och skolrutiner, och det är många som nu både jobbar och studerar hemifrån. En följd av detta är att försäljningen av hemmaroutrar har ökat markant under året, och dessutom har våra krav på utrustningens egenskaper skjutit i höjden. Den ökade försäljningen kan tolkas som att fler väljer att uppgradera sina routrar för att de ska bli både säkrare och mer kraftfulla.

Men enligt Techworld, som i sin tur hänvisar till en undersökning från J.D Power, har de nya kraven även fört med sig större missnöje med produkterna. Om saker och ting krånglar är toleransen väldigt låg. Tidigare har inställningen varit lite ”det är ju bra om allt funkar som det ska”, medan vi nu mer eller mindre är beroende av att uppkopplingen är sömlös och säker.

Många missnöjda med användarvänligheten

I undersökningen har J.D Power hört sig för bland routeranvändare om hur de upplever sin utrustning utifrån tio olika punkter.

Det handlar om

  • Användarvänlig installation
  • Bandbredd
  • Kundservice
  • Mängden funktioner
  • Möjlighet att återställa förlorad access
  • Pris
  • Pålitlighet
  • Radiotäckning
  • Säkerhet

Undersökningen visar på att kundnöjdheten har minskat på samtliga punkter, men att det främst är användarvänligheten som allt fler kunder klagar på. Många upplever att det är svårt att både felsöka och konfigurera sin utrustning.

TP-Link hamnar överst på topplistan

Enligt J.D Powers rankingsystem kommer TP-Link överst på listan när det gäller kundnöjdheten, sedan D-Link och Netgear. Dessa tre har alla poäng över medelnivån. Efter listans topptrio kommer Linksys, Asus, Motorola och till sist de kanske inte riktigt lika kända Arris.

Helena Darlöf
Helena Darlöf Skribent helena.darlof@bredband.se