Fixa internet som inte fungerar

Få saker kan skapa irritation som ett dåligt internet, men det finns knep du kan testa för att få uppkopplingen att fungera igen. Här kommer vi ge dig tips om vad du kan göra när ditt internet inte fungerar alls. Men även vad du kan testa om uppkopplingen plötsligt har blivit långsam.

Det finns olika orsaker till att internet inte fungerar

Det är i princip alltid en router eller någon annan hårdvara som står för den trådlösa uppkopplingen, det vill säga wifi, som är orsaken till problem med bredbandet. Det positiva med router-trubbel är dock att de ofta kan lösas snabbt genom att koppla ur enheten, vänta några sekunder och sedan koppla i den igen.

Men det finns förstås olika slags problem med wifi-uppkopplingen och internet, och här ska vi gå igenom några olika scenarier:

  • När ditt wifi inte fungerar
  • Om uppkopplingen har blivit långsammare
  • Om du helt saknar internetuppkoppling
  • Om en av dina enheter inte kan ansluta till nätet.

Gör så här om ditt wifi inte fungerar

Det första du bör göra om ditt wifi plötsligt har slutat fungera är att kolla upp om din bredbandsleverantör har en tillfällig driftstörning eller planerat underhåll. Du hittar i de flesta fall driftinformation på operatörens hemsida. Ser du att det finns tillfälliga störningar i ditt område är det i så fall bara att vänta tills nätet kommer igång igen.

Verkar dina problem inte handla om en driftstörning eller underhåll kan du starta om din router enligt stegen du ser här nedanför.

Så startar du om routern

  1. Stäng av routern eller koppla ur den genom att dra ut strömsladden.
  2. Vänta mellan 2 och 5 minuter och koppla sedan i routern igen.
  3. Vänta 5 minuter till och försök sedan att ansluta till routern.

Vad betyder routerns symboler och lampor?

Det är inte helt lätt att hålla koll på vad routerns olika symboler och lampor betyder, och utseendet kan ju dessutom variera mellan olika tillverkare och router-modeller. Men då kanske det kan kännas skönt att höra att det finns tre symboler som återfinns på nästan alla routrar, oavsett tillverkare och modell.

Glob-symbolen lyser när modemet är anslutet till nätet, wifi-symbolen lyser när wifi-signaler skickas utan problem och Ethernet-symbolen lyser när ethernet-kablarna är inkopplade och fungerar som de ska.

Tänk på! Ser du ett grönt eller blått sken fungerar allt förmodligen som det ska, medan ett rött, gult eller orange sken tyder på problem med anslutningen. Då brukar lamporna även blinka. Gult eller orange tyder i regel på en begränsning i uppkopplingen, medan en röd eller släckt symbol ofta innebär att anslutningen är helt död.

Eftersom symbolerna på en router kan variera bör du för säkerhets skull kolla vad som gäller just för din i manualen som följde med när du köpte din hårdvara. Du hittar i regel även användarmanualer för routrar på nätet.

Testa detta om ditt internet plötsligt har blivit långsamt

Om du har märkt att ditt internet plötsligt blivit långsammare än normalt kan du testa att följa de tre stegen här nedanför.

  1. Koppla en ethernet-kabel direkt till routern.
  2. När nätverkssladden är ansluten testar du din bredbandshastighet.
  3. Testa bredbandshastigheten på wifi-anslutningen, det vill säga utan sladd.

Visar testen att båda anslutningarna är för långsamma är det din bredbandsleverantör som är boven i dramat och inte utrustningen, och då är det alltså din operatör du ska kontakta för att få vägledning.

Om wifi är mycket långsammare än den fasta anslutningen är det däremot utrustningen som troligtvis är problemet. Anslutning via ethernet-kabel ger förvisso alltid något högre hastigheter, men det ska inte vara jättestor skillnad. Försök optimera din wifi-anslutning genom att flytta routern till en mer central plats i din bostad.

Läs gärna även våra tips på vår sida om hur du förbättrar ditt wifi hemma.

Vad gör jag om det inte finns någon internetuppkoppling alls?

Om du helt saknar internetuppkoppling kan du testa att koppla en ethernetkabel till din wifi-router eller direkt till nätverksuttaget och se om du kommer ut på nätet via trådbunden anslutning. Fungerar det inte bör du kontakta internetleverantörens support.

Tips! Dubbelkolla att du har betalat alla bredbandsräkningar. Har du missat detta kan leverantören ha stängt av ditt bredband.

Fungerar det via den trådbundna anslutningen men inte via den trådlösa tyder det på att det är något fel med ditt wifi-nätverk. Kvarstår problemet trots en omstart av routern kan du behöva göra en omkonfiguration.

På de flesta routrar hittar du en återställningsknapp. Tryck in knappen så återställs routern till fabriksinställningarna, vilket innebär att du behöver installera om din router. När detta är gjort kan du testa att ansluta till internet igen. Funkar det ändå inte får du ta hjälp av din internetleverantör.

Så gör du om en av dina enheter inte kan ansluta till wifi

Kan alla dina enheter utom en ansluta till wifi, är det troligtvis kopplingen mellan just den enheten och wifi-nätverket som strular. Öppna inställningarna på din enhet och slå av och på wifi. Funkar det inte kan du även testa att stänga av enheten helt och sedan sätta på den igen.

Fortfarande problem? Testa att ta bort nätverket du vill ansluta till från enheten. På till exempel Iphones och Android-mobiler går du till inställningar, klickar på nätverksnamnet och sedan Glöm det här nätverket. Nu söker du upp nätverket på enheten igen och anger lösenordet.

Varför får jag inte upp mitt wifi som tillgängligt nätverk?

Om du försöker ansluta till wifi-nätverket, men inte ser namnet i listan över tillgängliga nätverk finns det flera möjliga orsaker till det. Vi listar de vanligaste här nedanför.

Vanliga orsaker till varför du inte får upp ditt wifi

  • Hårdvaran är avstängd (eller fungerar helt enkelt inte). Säkerställ att routern är påslagen och fungerar som den ska.
  • Du är för långt bort från routern. Flytta dig närmre routern och se om ditt wifi-nätverk dyker upp i listan.
  • Listan över tillgängliga nätverk har inte hunnit uppdateras. Det kan ta ett tag för listan över tillgängliga nätverk att uppdateras. Har du precis slagit på enheten du ska använda, till exempel datorn, eller flyttat på den kan du vänta några minuter och sedan testa igen.