Vilket bredband är bäst i test?

Vilket bredband som är bäst är högst subjektivt och beror på vad man är ute efter. Enligt Svenskt Kvalitetsindex, SKI, är det i alla fall Ownit som har nöjdast privatkunder medan Telia har nöjdast företagskunder. Snabbast bredband har däremot Bahnhof och bäst kundtjänst har Tele2.

Flera faktorer påverkar vad som är ett bra bredband

Det är inte helt lätt att bedöma vad som är ett bra bredband. Det är högst subjektivt och beror på vad man är ute efter. En person som behöver hög överföringshastighet kommer inte att bli nöjd om hastigheten är låg. Samtidigt kommer en person som klarar sig på en låg hastighet inte bli nöjd om han eller hon tvingas betala dyra pengar för ett bredband med högre hastighet än vad som behövs.

Det lättaste sättet att utse ett bra bredband är därför att titta på kundnöjdheten. Är bredbandsbolagets kunder riktigt nöjda med sitt bredband är det troligtvis så att bredbandet är bäst för dem. Faktorer som påverkar kundnöjdheten är bland annat:

Hastigheten – Kan bredbandsbolaget erbjuda den hastighet du vill ha?

Signalstyrkan – Fungerar bredbandet som det ska eller är signalen svag?

Priset – Vad kostar bredbandet i jämförelse med konkurrenternas likvärdiga abonnemang?

Ingår utrustning – Får du låna utrustningen gratis eller tvingas du betala för den?

Installation och service – Finns det möjlighet att få hjälp med installation av utrustningen och är det enkelt att komma i kontakt med bolaget för att få svar på frågor?

Ownit utsågs till Sveriges bästa bredband av SKI

Varje år utser Svenskt Kvalitetsindex Sveriges bästa bredband utifrån vad svenska folket tycker. Kundnöjdheten betygssätts på en skala från 0–100. En kundnöjdhet under 60 tyder på att bredbandsbolaget har svårt att behålla sina kunder medan 75 pekar på att det finns en stark relation mellan bolaget och kunden.

Vinnare i SKI:s undersökning 2018 för privatkunder blev Ownit med 71,9, följt av Bahnhof på 71,1 och Tele2 på 68,7. Det var andra året i rad som Ownit utsågs till Sveriges bästa bredband av SKI. 

Genomsnittsbetyget för branschen i stort låg på 65,5 och det var tre bredbandsbolag som hamnade under det: Com Hem, Tre och Telenor.

Telia har nöjdast företagskunder

På företagssidan var det Telia som hade nöjdast bredbandskunder och fick betyget 66,8. Telia var det enda bredbandsbolaget på företagssidan som var bättre än branschsnittet på 65,8.

Tele2 har bäst bredbandskundtjänst

Bredband kan vara en riktig djungel och svårt för många att förstå sig på. Då krävs det en bra kundtjänst som kan hjälpa en med sitt problem. Sajten PC för alla har låtit genomföra ett test av de stora bredbandsbolagen och deras kundtjänster. Vinnare blev Tele2 som belönades med 9 av 10 i betyg.

Styrkorna med Tele2:s bredbandskundtjänst

+ Snabbast svarstider i testet
+ Snabb återkoppling via e-post
+ Lättnavigerad hemsida

Svagheten med Tele2:s bredbandskundtjänst

– Ingen support för fast bredband via chatten

Bahnhof hade sämst kundtjänst men kan trösta sig med höga hastigheter

Sämst betyg fick Bahnhofs kundtjänst med 5 av 10 i betyg. Svagheterna som lyftes fram var långa kötider på teknisk support och att man inte alltid kom fram. En styrka var däremot att Bahnhof var snabba på att svara på fakturafrågor.

Bahnhof hade snabbast bredband enligt Bredbandskollen

Bahnhofs kundtjänst må kanske inte vara den bästa, men däremot har deras bredband riktigt höga hastigheter. Enligt Bredbandskollens mätning för 2017 var Bahnhof den operatör som erbjöd snabbast bredband i fibernätet. Operatören hade ett genomsnitt på 125 Mbit/s för att ta emot data och 78 Mbit/s för att skicka data.

Bahnhof hade även högst hastighet när det kommer till att ta emot och skicka data via xDSL med 25 Mbit/s och 13 Mbit/s.

När det gäller bredband via kabel-tv-nätet var Com Hem snabbast på att ta emot data med 101 Mbit/s medan Bredband2 var bäst på att skicka data med 30 Mbit/s.