Person sitter med kreditkort vid laptop.Id-kapningarna ökar i Sverige och många är oroliga för att råka illa ut online. Telenor tipsar om vad man kan göra för att minimera riskerna. Foto: JARIRIYAWAT/Shutterstock.com

Säkerhet

En kundundersökning från Telenor visar att hela 6 av 10 oroar sig för att utsättas för id-kapning online, vilket kanske inte är så konstigt eftersom denna typ av brott ökar snabbt i Sverige. En majoritet vill få bättre kunskaper om vilka risker som finns och vad man själv kan göra för att minimera dem, och eftersom Telenor jobbar aktivt med säkerhetsfrågor har operatören många värdefulla tips på lager.

Enligt BRÅ (Brottsförebyggande rådet) har man sett en generell minskning av antalet bedrägerier i Sverige, men nivån är fortfarande högre än önskvärt. Förra året anmäldes 212 984 brott, vilket motsvarar cirka 24 brott i timmen alla timmar under året. Vissa typer av bedrägeribrott ökar dock, och det handlar då främst om nätrelaterade diton som id-kapningar och social manipulering.

Telenors nya kundundersökning visar att 3 av 10 svenskar själva har blivit utsatta för nätbedrägerier eller har en närstående som råkat illa ut. 6 av 10 uppger att de är oroliga för att få identiteten kapad online, och 7 av 10 oroar sig för att någon obehörig ska få tag på deras eller en familjemedlems kontouppgifter.

Vem som helst kan utsättas för den här typen av bedrägerier

Vendela Normark Granetoft, Telenors säkerhetsledare, menar att i princip vem som helst kan råka ut för den här typen av brott. Hon har trots sin breda kunskap på området själv varit nära att råka ut för en bedragare, berättar hon i ett pressmeddelande.

Många vill lära sig mer om riskerna och vad man kan göra för att skydda sig

I undersökningen uppger 55 procent att de vill lära sig mer om vilka risker som finns och vad man kan göra för att skydda sig mot dem, och eftersom säkerhet är en prioriterad fråga på Telenor har operatören många bra tips. Nedan ser du några av dem.

  • Var misstänksam mot sms som innehåller en länk – klicka dig bara vidare om du är absolut säker på vart den leder.
  • Handla bara i nätbutiker du känner till. 
  • Använd om möjligt alltid tvåfaktorsautentisering. För att få komma in på ditt konto måste du då både ange lösenord och bekräfta inloggning via sms, mejl eller en särskild autentiseringsapp.
  • Ha olika lösenord för olika konton och inloggningar. Du gör det då betydligt svårare för bedragaren vid ett eventuellt angrepp.
Helena Darlöf
Helena Darlöf Telekomskribent helena.darlof@bredband.se